Egy inspiráló fiatal, aki tenni akar az emberekért

395233715_1815995188843977_7018241846005955974_n.jpg

Egy olyan fiatal gondolkodását, véleményét és világnézetét mutatom be a közélet, politika és a történelem terén, aki sokak számára követendő példa lehetne. Tasi Zalán - aki egyébként a tanítványom is egyben - közélettel, politikával kíván foglalkozni és ennek megfelelően felvételizik a felsőoktatásba. Amikor ezt én megtudtam, rögtön felkeltette az érdeklődésemet és meginvitáltam őt egy beszélgetésre, hogy megtudjam ennek az okát, főbb céljait, terveit és miután a történelem is érdekli őt, kíváncsi voltam a személyes érdeklődésére és véleményére a történelemmel kapcsolatban felmerülő kérdésekre, problémákra, főként az oktatáson keresztül.

Hány éves korodba kezdtél el érdeklődni a történelem iránt, mi volt az a fő mozzanat, ok, ami megfogott téged?

Nekem még általános iskolában kezdődött, amikor vettük a napóleoni háborúkat. Nekem az nagyon tetszett és nagyon jó órát tartott róla az akkori tanárom, több videót is néztünk róla, nagyon jó ppt-t rakott össze, így az nagyon megfogott és megmaradt nekem.

A családodnak van valami köze a történelemhez például az, hogy valakit érdekelt-e, foglalkozott vele vagy valami különleges esemény részese volt?

Hát igazából az én családomat nem igazán érdekli a történelem, talán egy kicsit apukámat, vele néztünk több ilyen történelmi témájú filmet, valószínűleg ez is volt az egyik oka, ami miatt megszerettem a törit, de ők alapvetően távolabb állnak a történelemtől.

Volt vagy van-e valami különleges hobbid, ami a történelemhez kapcsolódott/kapcsolható?

Nekem mivel apukámmal sok ilyen történelmi témájú filmet néztem valószínűleg ez miatt ez meg is maradt. Mostanában így szeretek ilyen történelmi témájú filmeket, dokumentumfilmeket nézni, szeretek erről olvasni és videókat nézni, hogyha van esetleg olyan könyv, akkor azt meg is veszem és ha elég kitartásom van hozzá, akkor el is olvasom.

Miből táplálkozik neked a politika irányvonala, mert tudom, hogy e téren képzeled el a jövődet?

Igazából én nagyon sokáig nem szerettem a politikáról beszélni és nem is akartam róla hallani, mert mindig csak az volt, hogy szidni tudták csak a korábbi és a jelenlegi kormányokat, de azonkívül, hogy szidni tudták, nem igazán tudták elmondani, hogy miért, nem tudták alátámasztani és igazából én régebben profi focista akartam lenni, de egy régebbi klubomnál én rájöttem, hogy nem lesz belőlem profi focista, nincs meg az az elhivatottság, ezért kezdtem el gondolkodni, hogy akkor hogyan tovább és nem is tudom talán olvastam egy cikket a Facebook-on és ott kezdett el érdekelni a politika és azóta pedig a mindennapjaimat képezi, mert hazamegyek suliból minden médiafelületen igazából utána olvasok. Meg szeretek segíteni az embereken, már, akin lehet és aki szeretné is, hogy jobb legyen az ország, valahogy így alakult ki bennem, így fogalmazódott meg bennem.

Foglalkoztok-e a családban közélettel, politikával?

Igazából nálunk a családban az egyik nővéremmel és apukámmal szoktam egy-egy esemény kapcsán ilyenekről beszélgetni. Megbeszéljük, megvitatjuk egymás nézőpontját, melyikünk mit gondol róla pl. mostani aktuálpolitikai, közéleti témákról.

Előjön a közélet, politika témaköre a baráti, ismerősi körödben?

Mi viszonylag amúgy sokat szoktunk erről beszélni egy-egy ilyen összejövetelkor a barátaimmal az esetek 100%-ban én hozom fel a témát, egy-egy eseményre kitérve vagy hogyha bármilyen törivel kapcsolatos kérdésük van, akkor abban szoktam segíteni nekik, bármilyen dolgozat előtt is, nyilván mindig elkanyarodunk a politika irányába, mert azt nem tudom kihagyni belőle, így viszonylag sűrűn előfordul.

Mi vonz téged a közéletben, a politikában?

Mint ahogy azt az előbb is említettem szeretek az embereken segíteni, leginkább ez miatt szeretnék politikus lenni és a politikával foglalkozni, hogy segíthessek az embereken, de ezen sokan meglepődnek és egyből el kezdenek kérdezgetni, hogy „melyik lábbal rúgom a labdát”.

Helyi vagy inkább országos szinten képzeled el, hogy foglalkozz a politikával?

Én mindkét szinten eltudnám képzelni, de leginkább országos szinten szeretnék vele foglalkozni.

Milyen politikai irányzat áll közel hozzád és miért? (Nem párt, hanem identitás, ideológia!)

Én úgy gondolom, hogy egy ember érdeklődhet a politika irányába – mondjuk nézve a négy vezéreszmét ugye a liberalizmus, konzervativizmus, a szocializmus meg a nacionalizmus – ezeket nézve igazából kb. mindenki betudja magát sorolni, de én úgy gondolom, hogy egy adott ügy mentén nem lehet csak liberális, csak konzervatív felfogással gondolkodni, hanem nézni kell az érmének mindkét oldalát.

Milyen közéleti, politikai célú terveid vannak (álompozíció)?

Nekem a legnagyobb álmom természetesen, hogy országgyűlési képviselő legyek, nyilván ahhoz kapcsolatokat kell kiépíteni, sokat kell tenni azért, tanulni és dolgozni meg ez nagyon távlati cél még.

Van esetleg olyan személy, aki inspirált vagy felnézel rá azért, mert nagy hatással volt rád a tudása, a kisugárzása, a személyisége miatt?

Nekem nagyon nagy szerencsém van, mivel általános iskolában és gimnáziumban is nagyon jó történelemtanáraim voltak/vannak és igazából én általános iskolában azt, hogy előbb is említettem nagyon megszerettem a történelmet, mert nagyon jó előadásokat tartott a tanár és ez ugyanígy maradt szerencsére gimnáziumi tanulmányaim során is, ezért így a törit általuk szerettem meg. Politikából nem tudnék külön kiemelni egy személyt, igazából egy-két képviselőt csupán.

Jártál-e már külföldön, olyan helyen, ahol történelmileg fontos események játszódtak le vagy a régmúlthoz kapcsolható építészeti, kulturális remekművek találhatóak?

Hát mi minden családi nyaralásnál próbálunk „becsempészni” bármilyen ilyen történelmi témájú programokat. Hát például jártunk Rómában is és ott nyilván megnéztük a Colosseumot, a Vatikánt. Nagyon komoly volt a tavalyelőtti nyaralásunk is, amikor Rodoszon a hét csoda egyikét néztük meg, nyilván nincs ott a Rodoszi kolosszus, de mindig próbálunk ilyen történelmi témájú kis utazást belevinni.

Melyik történelmi időszakot/korszakot kedvelek leginkább, aminek szívesen utána olvasol, sokat tanulsz belőle, fejlődsz és miért pont azt?

Azt ahogy az első kérdések valamelyikében is említettem a napóleoni háborúkat, az miatt szerettem meg a történelmet és ez azóta is megmaradt és tervbe van véve a film megnézése is, de így azonkívül pár témakör, amit nagyon szeretek például a nagy földrajzi felfedezések, a reformkor az a kedvencem, úgyhogy így mondani a nagy felfedezéseket félretéve az 1800-as évektől mind máig a kedvenc időszakom ez a történelemben.

Melyik történelmi időszakot/korszakot nem annyira kedveled, nem áll közel hozzád és miért?

Igazából mivel szeretem a törit, ezért annyira nincs, amit nagyon nem szeretek, amit kevésbé kedvelek az a középkorban a földesúr-jobbágy viszony, uradalom és az ezekkel kapcsolatos dolgok.

A 20. századi magyar történelem mennyire áll közel hozzád, van-e olyan időszak az előbb említett korszakból, amely érdekel, foglalkoztat?

Hát én az első és második világháborúról és a két világháború közötti Horthy-korszakról, eltelt időszakról már több dokumentumfilmet is néztem, amik nagyon megmaradtak bennem és sokat tanultam belőle, ezért én szeretem a 20. századi magyar törinek ezt a részét.

Véleményed szerint nekünk, magyaroknak a saját történelmünk az fontosabb kell, hogy legyen, mint az egyetemes/világtörténelem vagy a kettő nem válaszható el egymástól, nem értelmezhető külön-külön?

Hát magyarként nyilván azt mondom, hogy a magyar történelem számunkra a legfontosabb, de ettől függetlenül említettem a nagy földrajzi felfedezéseket is az elég nagy hatással volt, nemcsak Magyarországra, Európára, hanem az egész Földre, épp ezért szerintem nem értelmezhető külön és ugyanolyan fontos mindkettő, de a szívemhez nyilván a magyar történelem áll közelebb.

Hogyan jellemeznéd az általános iskolai és a középiskolai történelemoktatást a saját tapasztalataid alapján?

Az előbbiekben említettem, hogy nagyon szerencsés vagyok, hogy jó történelemtanáraim voltak és vannak is, ezért én ezáltal nagyon megszerettem a törit, de sok helyen hallottam már, hogy unalmasak az órák és nagyon „szárazak” ez valamilyen szinten nem csak a tanároktól függ, hanem az adott anyagtól és a tanmenettől is, de tanulóktól is. Általános iskolában az volt a jó, hogy az akkori tanárom sok interaktív feladatot csinált, próbálta feldobni az egész órát, úgyhogy az jó volt.

Mit gondolsz a korodbeli iskolatársaid, barátaid történelem, politika iránti érdeklődéséről, tudásáról, mennyire vannak tisztában a múlt és jelen közéleti eseményeivel?

Én szomorúan vettem észre, hogy az osztálytársaim, az iskolán kívüli barátok is lehet, hogy ez az oktatásnak is köszönhető, de nem szeretik a történelmet egyáltalán, nagyon ritka az olyan amikor valaki szereti és akár a szabadidejében olvas róla vagy utána érdeklődik, de általában nem szeretik, nem is nagyon érdekli őket, nem is szeretnének tovább foglalkozni vele. A politikán belül pedig hát úgy mondanám, hogy nem tudnak eleget, csak a problémákat tudják vagy a jó cselekedeteket, de azt viszont nem tudják, hogy mi van mögöttük vagy hogy ez mi váltotta ki. Az, hogy sok osztálytársam és barátom nincs elmélyülve sem a politikában, sem a történelemben szerintem ez azért nagy baj, mert hogyha tanulod a történelmet és kicsit utána olvasol a politikának, akkor igazából tudod, hogy hogyan működik a világunk meg az egész ország és mivel ők nem így tesznek, ezért fogalmuk sincs, hogy mi megy körülöttük.

Mi szükséges ahhoz, hogy az emberek érdeklődését felkeltsük a történelem, a politika iránt, hogyan lehet vonzóvá tenni a múlt feltérképezését?

Hasonlóan fogok válaszolni, mint az egyik kérdésnél. Szerintem hogyha a tanárok kicsit érdekesebbé tennék a történelemoktatást általános és középiskolában, akkor a gyerekek jobban elkezdenének érdeklődni a történelem iránt és talán így akár a politikát is közelebb lehetne hozni a diákokhoz, de ehhez szükséges volna az oktatási rendszer reformjára.

Gondolom akkor a filmek, sorozatok és könyvek terén is kedveled a történelem témájú műveket?

Hát például én mindenféle történelmi témájú művet kedvelek, ami nagyon tetszett film az az Isten fia, amit legutóbb néztem, ugye Jézusról szól, akkor volt a Oppenheimernek az életrajzi filmje, de például első vagy második világháborús dokumentumfilmeket is szeretek nézni.

Mi a személyes véleményed a történelmi blogokról, mennyire korszerű ez manapság, mi a titka egy jó blognak és mi a véleményed a saját blogomról?

Az a baj, hogy mostanában már a fiatalok inkább videókat néznek és kevésbé olvasnak ilyen vagy bármilyen témájú blogokat, inkább felmennek a TikTokra és azt nézik vagy a Youtube-on vagy a tévében, de szerintem ez főleg, aki így érettségi előtt áll, mint mi, volt egy ilyen cikked is (20. századi magyar történemmel kapcsolatos segédlet diákoknak) és ezek szerintem segíthetnek, meg érdemes elolvasni őket, tanulhatunk belőle, csak kár, hogy a korunkbeliek már nem nagyon szeretnek olvasni.

Vannak-e esetleg távlati céljaid a történelemmel, politikával kapcsolatban, és ha igen, akkor ez inkább személyes érdeklődés szintjén vagy a továbbtanulással kapcsolatban?

Hát én elég sokáig gondolkoztam, hogy mivel tanuljak tovább, mert érdekelt a politika és a történelem is, de eldöntöttem, hogy nagyrészben politikával szeretnék foglalkozni és továbbtanulni. Én politikatudományok szakra jelentkeztem és az a jó ebbe a szakba, hogy nemcsak a politikáról természetesen, hanem a történelemről is tanulunk és mivel szeretem mindkét dolgot ez így adott volt és remélem, hogy felvesznek és jó lesz.

Aki elolvasta ennek a beszélgetésnek a leiratát, de nem ismeri személyesen Zalánt, azok számára is világos, hogy egy érett gondolkodású, a jövőre nézve tervekkel rendelkező, komoly fiatalemberről van szó. A gondolkodását és a véleményét a világról sok 30-40-50 éves ember megirigyelhetné, sokak számára akár példa is lehetne és nagyon örömteli számomra, hogy vannak a fiatalok között még hasonló gondolkodású személyek, mint Zalán és az csak külön kiváltság, hogy taníthatom is őket.

 

süti beállítások módosítása