(Elakadt járművek, tankok 1987 januárjából, forrás: Kozma István, MTI)
A mi generációnk nem is tudja és nincs is hozzászokva, hogy milyen az, amikor a rendkívüli hideg, a szél és félméteres hó tulajdonképpen megbénítja az országot, hogy településeket zár el a hó, akadozik az élelmiszerellátás, a gyerekek nem tudnak iskolába, a felnőttek pedig dolgozni menni és katonai járművekkel kell menteni az embereket és valahogyan kiszabadítani őket a hó fogságából. 1987 január közepén ilyen körülmények uralkodtak Magyarországon és akik, akkor éltek, azok mind a mai napig emlékeznek erre, nem felejtik el és mesélik, hogy "bezzeg akkor még voltak telek nem úgy, mint manapság."
1987 első napjaiban az átlagosnál melegebb volt az idő 5 és 10 fok között, majd január 4-e környékén érkezett egy kisebb támadása a télnek, amikor is előfordult már kisebb hószállingózás, havazás és hőmérséklet éjszakánként -10, napközben pedig 0 fok körül alakult, ez nagyjából annak az időjárásnak felel meg, mint, ami most 2024 második hetében is tapasztalható, de ez akkor még mind semmi volt.
Azonban az időjárás egyre hidegebbé kezdett változni, északról érkezett a fagyos, hideg levegő és már napközben is mindenhol -5 és -10 fok között alakult a hőmérséklet, éjszakánként pedig már közelítettük egyes helyeken a mínusz 20 fokot.
(Időjárási napijelentés 1987. január 8-ról, forrás: Metnet.hu)
Ebben a napijelentésben már előre jelezték azt, hogy szombattól, azaz január 10-tól egészen keddig 13-áig havazás várható országszerte, sokfelé hófúvásokkal kiegészülve és marad a kemény, hideg téli időjárás.
(Időjárási napijelentés 1987. január 8-ról, forrás: Metnet.hu)
A havazást megelőző reggelen nagyon mélyre süllyedt a hőmérséklet, több helyen mértek -25 fokot, majd a havazás beálltával a számok kicsit enyhültek.
A közelgő havazásról az országos napilapok, mint például a Népszabadság a párt központi lapja, a Népszava vagy a Magyar Nemzet általánosságban számoltak be, nem számítottak arra, hogy országos katasztrófahelyzet alakul ki. A Magyar Nemzet a január 7-i lapszámában említi csak meg egy rövid cikk keretében, hogy hidegbetörés érkezik észak felől és esetleg havazás is előfordulhat, majd a január 8-i számban arról számoltak be, hogy az északi megyékben a szél miatt hófúvás alakult ki, ezért lelassult a közlekedés és hogy a szél hótorlaszokat emelt.
(A Magyar Nemzet 1987. január 7-i, szerdai lapszáma, forrás: Arcanum)
(A Magyar Nemzet 1987. január 8-i, csütörtöki lapszáma, forrás: Arcanum)
Január 9-én pénteken kezdett el az országban havazni, amely főként az északi országrészben okozott a közlekedésben fennakadásokat, mert ott már 10-20 centiméteres hómennyiség gyűlt össze az előző napok időjárása miatt. A Mátrában már ezen napon összegyűlt 30 cm hó és megtiltották az autós közlekedést. Főként a szél okozta hófúvás okozott gondot ezen a napon a közúti hatóságoknak, akik megfeszített tempóval dolgoztak a fő és mellékútvonalak megtisztítása érdekében. Budapesten egyenlőre csak kisebb fennakadásokat okozott az érkező havazás. Az előző napok hideg időjárása következtében a Velencei-tó teljesen befagyott a jégpáncél elérte a 10 cm vastagságot, amely már korcsolyázásra alkalmassá tette a tavat. A hatóságok komolyan ellenőrizték az élelmiszer szállítmányokat, hogy ugyan kitérőkkel, de megérkezzenek az adott helyre és nem maradjon ellátatlan település az országban.
(A Népszava 1987. január 10-i, szombati lapszáma, forrás: Arcanum)
(A Népszabadság 1987. január 10-i, szombati lapszáma, forrás: Arcanum)
Ezzel a mennyiségű hóval még megküzdöttek a hatóságok, de a hó folyamatosan egyre nagyobb szemben esett, szakadt szombaton és vasárnap is. A hétvégén Nógrád, Heves, Borsod és Szabolcs megyékben egyre inkább a félmétert közelítette a hó mennyisége és egyre terjeszkedett a déli országrész felé. Az ország legnagyobb részén átlagban 20 és 30 cm között volt a hó mennyisége, amelyet fújt a nagyon erős északi szél. Vasárnaptól kezdve a főutak és mellékutak javarésze járhatatlan volt, helyenként a hó 2 méteres torlaszokat emelt.
(Egy férfi takarítaná az autója körüli területet 1987. január 11-én, forrás: Gettyimages)
Ezen a napon történt a magyar főváros közösségi közlekedésének egyik legsúlyosabb balesete a budapesti fogaskerekű vasúton. A szerencsétlenségben a fogaskerekű egy fékezhetetlenné vált szerelvénye rohant bele lejtmenetben egy, vele szemben, felfelé haladó, másik szerelvénybe, s az ütközésben mindkét járművezető életét vesztette, valamint az utasok egy része is megsérült. A zord téli időjárásban, felfagyás miatt az egyik völgymenetben közlekedő szerelvény elsődleges fékje részben használhatatlanná vált és ezért következett be a baleset.
(Képek a fogaskerekű szerelvények balesetéről 1987. január 11-ről, forrás: MTI Nemzeti Archívum)
Január 11-én este érkezett meg Magyarországra a nálunk rendkívüli népszerűségnek örvendő Rabszolgasors című brazil filmsorozat főszereplője, Izaura vagyis Lucélia Santos, akinek a repülőgépe többszöri próbálkozásra tudott csak leszállni a ferihegyi repülőtéren a nagy havazás és a hófúvás miatt.
(A Magyar Nemzet január 12-i, hétfői lapszáma, forrás: Arcanum)
(Isaura vagyis Lucélia Santos Budapesten, forrás: Youtube)
És elérkezett január 12-e hétfő, a hét első munkanapja, amely országszerte munka és iskolaszüneti (hószünet) nappá vált, ugyanis a hó még mindig esett, immáron 48 órája és katasztrófahelyzet állt elő az országban. A Munka Törvénykönyve és végrehajtási szabályai előírásainak megfelelően a rendkívüli időjárás miatta munkából távolmaradt dolgozó távollétét igazoltnak tekintették, erre az időre egyéb intézkedés hiányában munkabér nem járt. Több munkahely lehetővé tette a ledolgozást, ami esetenként kötelezően választandó opció volt. Az iskolákban pedig többnapos rendkívüli szünetet rendeltek el a gyerekek legnagyobb örömére.
(A munkakiesésről és a továbbiakról szóló tájékoztató, forrás: 112press.hu)
(Hószünet Vas megyében is, forrás: 112press.hu)
(A gyerekek élvezik a havat, illetve a rendkívül jött szünetet, forrás: Napi Történelmi Forrás)
A legkritikusabb a helyzet Borsod megyében volt, ahol 23 mellékút járhatatlan volt és 19 települést zárt el a hó. Hasonlóan kritikussá vált a helyzet Szabolcs és Hajdú-Bihar megyében, ahol több helyen 40-50 centiméter hó esett le és a mellékutak kétharmada, a főutak 40%-a teljesen járhatatlanná vagy csak részlegesen járhatóvá vált. A közút munkatársai és a vészhelyzetre alakult operatív bizottságok mindent megtettek annak érdekében, hogy kiszabadítsák a településeket a hó fogságából.
(A Magyar Néphadsereg harci járművei és honvédei segítenek a Nyékládháza és Boldogkőváralja térségében a rendkívüli hóhelyzet átvészelésében, forrás: MTI Nemzeti Archívum)
(Honvédségi jármű segít Borsod megyében a hóban elakadt járművek kiszabadításában, forrás: MTI Nemzeti Archívum)
(Sok mentőautó nem tudott elindulni a fagyos időjárás és a hóakadályok miatt, forrás: Fortepan)
A közút munkatársai folyamatosan hókotrókkal, valamint homokkal és sószórással próbálták tisztitani az utakat, de a helyzetüket megnehezítette a folyamatosan süvítő szél, amely hótorlaszokat emelt,
(Hómaróval tisztítják a Mór és Zirc közötti utat, forrás: MTI Nemzeti Archívum)
(Munkában a győri Közúti Igazgatóság központi ügyelete, forrás: Kisalföld)
A huzamosabb ideje tartó hóesés megnehezítette a tömegközlekedést szerte az országban. A legtöbb helyen 20—25 centiméter volt a hóréteg vastagsága. Ám az erősödő szél miatt néhol másfél méter magas torlaszok is keletkeztek. A MÁV információja szerint sok helyen a váltók befagytak, s csak nagy erőfeszítések árán lehetett a vonatközlekedést fenntartani.
(Lángszórós, M62-es, Szergej bevenevű mozdonyok melegítik a váltókat a Déli pályaudvaron, forrás: MTI Nemzeti Archívum)
(Váltókiolvasztó berendezéssel tisztítják a hótól a síneket a fehérvári vasútállomáson, forrás: Fejér Megyei Hírlap)
Nagyon sok jármű rekedt az utakon. A buszvezetők nem hagyták el járműveiket.
(Egy behavazódott, befagyott busz hátsó ajtaja Budapesten, forrás: 112press.hu)
(A hótorlaszból próbálják az emberek kiszabadítani ezt a buszt Győrben, forrás: Kisalföld)
(Közlekedési hírek 1987. január 12-én, forrás: Youtube)
(2012-es Magyar Televíziós összeállítás az 1987-es rendkívüli helyzetről, forrás: Youtube)
(Archív felvétel 1987 januárjából, Budapestről az Úri utcából, forrás: Youtube)
Budapesten 35-50 centiméter hó esett és a főváros is elvesztette a hóval zajló csatát. A tömegközlekedés leállt, az autók a hó fogságába kerültek. Rengetegen ragadtak hólapátot, vagy vállaltak olyan feladatot, amivel segítettek a környezetükben élőknek.
(A hó fogságából próbálja egy férfi kiszabadítani az autóját Budapesten, forrás: MTI Nemzeti Archívum)
(Lapátolják a havat a lakók, hogy a hó fogságába esett személyautókat kiszabadítsák, forrás: MTI Nemzeti Archívum)
(Az utcai hőmérő -17 Celsius-fokot mutat a 30-50 cm-es hóval betakart Marx (1990-től Nyugati) téren, forrás: MTI Archívum)
Ezen a napon különösen beesett a hőmérséklet, napközben országszerte -10 és -18 fok között alakult a hőmérséklet, de a következő éjszaka volt a rendkívüli időszak alatt a leghidegebb, ugyanis a legtöbb helyen -20, -25 fok, de a szélvédett területeken -30 fok is volt. Január 13-án reggel Pakson megdőlt a napi hidegrekord is: -30,3 fokot mértek és napközben sem volt sehol melegebb -10 foknál, de szerencsére a hóesés hétfő estére mindenhol elállt.
(Időjárási napijelentés 1987. január 12-ről, forrás: Metnet.hu)
(Várható időjárás január 13-án, forrás: Metnet.hu)
(Hóvastagság január 12-én, forrás: Metnet.hu)
(TV Híradó késő esti kiadása 1987. január 12-én, forrás: Youtube)
A következő napokban is folytatódott az átlagosnál jóval hidegebb idő és szerdától január 14-től újabb havazás vette kezdetét. A legnagyobb problémát ezekben a napokban is a települések megközelíthetősége és az utak járhatósága jelentette.
(Elakadt személygépkocsi a behavazott úton, forrás: MTI Nemzeti Archívum)
A sajtóhírekből kiderül, hogy egy település "elesettségének" legfontosabb fokmérője az volt, lehet-e kenyeret kapni a boltban? A 2020-as felvásárlási lázhoz hasonló események zajlottak 1987-ben is. Sokan bespájzoltak alapvető élelmiszerekből, konzervekből, ami üres polcokat és még nagyobb pánikot okozott. A boltok nyitva tartását áramszünetek nehezítették.
(Ahol volt kenyér ott nyugodtabbak voltak az emberek az elzárt településeken, forrás: Zalai Hírlap)
(A kenyérszállítások a hóakadályok ellenére folyamatosak voltak, forrás: 112press.hu)
(Tájékoztató cikk a kenyérellátásról, forrás: Magyar Nemzeti Levéltár)
(A szovjet katonák sokat segítettek, forrás: Magyar Nemzeti Levéltár)
Az alapvető élelmiszerek és energiahordozók szállításán kívül mindennemű áruszállítást megszüntetett a MÁV, bár ebben voltak akadozások a befagyott váltók és a zord időjárás miatt. Az országban állomásozó szovjet katonák is kivették a részüket az alapvető élelmiszerek lakossághoz történő eljuttatásában.
(A magyar honvédség és a hazánkban állomásozó szovjet csapatok is kivették a részüket a feladatokból, forrás: Napló)
Helikoptereket is bevetettek, hogy az elzárt településekre valahogyan bejuttassák az ellátmányt.
(Úton a segítség, forrás: Magyar Hírlap)
Energiaellátási zavarok is felléptek országszerte. Többször alakult órákig vagy akár napokig tartó áramszünet is egyes településeken. Hatalmas kihívást jelentett a közműszolgáltatóknak, hogy legyen áram a településeken és próbálták helyreállítani a telefonösszeköttetést is.
(A telefonösszeköttetés helyreállítása, forrás: Fejér Megyei Hírlap)
Többen is életüket vesztették a fagy miatt vagy szenvedtek fagyási sérüléseket a rendkívüli napokban. A megyei tanácsok felhívására szánok, lovaskocsik, traktorok szállították a betegeket és a fagyássérülteket.
(Fagyhalálról és fagyási sérülésekről szóló hírek, forrás: 112press.hu)
(A Magyar Honvédség kétéltű járművei is segítettek, forrás: Magyar Hírlap)
(A Népszabadság 1987. január 13-i, keddi lapszámának címoldala, forrás: Magyar Nemzeti Levéltár)
Ebben a kritikus időszakban azonban az országos napilapok próbálták egy kis humorral kezelni a helyzetet és számos karikatúra is született ezekben a napokban.
(Karikatúrák a hóhelyzetről, forrás: 112press.hu)
A tél január 14-től fokozatosan engedett a szorításából és ettől a naptól kezdve megindulhatott a tömegközlekedés országszerte, de még a hétvégéig voltak elzárva települések a külvilágtól főként az északi megyékben.
(Várható időjárás január 16-án és 17-én, forrás: Metnet.hu)
A hó mennyisége az enyhülő időjárásnak köszönhetően elkezdett olvadni és egyre több helyen szűntek meg a hófúvások és a hótorlaszok. Január 18-ra vasárnapra nem maradt elzárt település az országban.
(Az olvadó hó Budapesten, forrás: Promotions.hu)
Nem semmi hetet éltek át az emberek 1987 januárjában. A nehéz pillanatokon egymást segítették át az emberek azzal, hogy összefogtak és segítettek egymáson, hiszen a rendkívüli helyzet országszerte mindenkit érintett kortól és nemtől függetlenül. Szerencsére, hogy gyakorta hazánkban nem fordulnak elő ilyen rendkívüli időjárási helyzetek, de sosem lehet tudni, hogy mikor kell ismét az összefogás az időjárással szemben itthon.
Ez a cikk valós információkon és adatokon alapszik, de a szubjektív véleményem nem megkerülhető, hiszen egy blogról van szó!
Felhasznált források:
- Az évszázad tele? Avagy az 1987-es nagy havazás Komárom-Esztergom megyében (2022). Magyar Nemzeti Levéltár. https://mnl.gov.hu/mnl/keml/hirek/az_evszazad_tele_avagy_az_1987_es_nagy_havazas_komarom_esztergom_megyeben (2024. 01. 12.)
- 34 éve megbénította az országot a havazás és a hideg - sajtófotók, újságcikkek. https://112press.hu/hirek/reszletek/nagy_havazas_1987_sajtovalogatas/ (2024. 01. 12.)
- MTI Nemzeti Archívum az 1987-es télről
- Időjárási napijelentések 1987-ből. https://www.metnet.hu/files/00731885.PDF (2024. 01. 12.)
- Népszabadság, 1987. január (45. évfolyam, 1-26. szám). Arcanum Digitális Tudománytár. https://adt.arcanum.com/hu/view/Nepszabadsag_1987_01/?pg=192&layout=s&query=havaz%C3%A1s (2024. 01. 12.)
- Népszava, 1987. január (115. évfolyam, 1–26. sz.). Arcanum Digitális Tudománytár. https://adt.arcanum.com/hu/view/Nepszava_1987_01/?pg=183&layout=s&query=havaz%C3%A1s (2024. 01. 12.)
- Magyar Nemzet, 1987. január (50. évfolyam, 1-26. szám). Arcanum Digitális Tudománytár. https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarNemzet_1987_01/?pg=143&layout=s&query=havaz%C3%A1s (2024. 01. 12.)