Forma-1 a vasfüggöny mögött 3. rész

F1 Formula-1 album - Az első Magyar Nagydíj - FormaNet Magazin

(Az első nagydíj helyezettjei: balra a második helyezett Ayrton Senna, középen a győztes Nelson Piquet és jobbra  a harmadik helyezett Nigel Mansell, forrás: Fortepan)

A cikksorozat harmadik részében elérkezik végre a várva várt esemény: feldübörögnek a versenyautók a Hungaroringen, kezdődik az első magyar nagydíj! (Részletek a szakdolgozatomból!)

Július elején megtartották a Hungaroring harmadik pályaellenőrzését a FISA illetékesei. Derek Ongaro, a Nemzetközi Autósport Szövetség főinspektora Klaus Steinmetz-cel. A szövetség biztonsági bizottságának tagjával és Herbert Lingével, a műszaki mentést végző NSZK-beli ONS cég csapatfőnökével gyalog végigjárta az elkészült pályát. Az egész nap tartó ellenőrzés végén mindent rendben találtak és már csak apró simításokat kellett végrehajtani a szervezőknek a tökéletes Forma-1-es verseny érdekében. Derek Ongaro méltatta a Hungaroring biztonságát és szépségét, valamint a magyar beruházókat és építőket, hogy 10 hónap felépítettek egy ilyen szintű versenypályát. Herbert Linge kiemelte, hogy az NSZK-ból hat gyorsbeavatkozó műszaki mentőautóval érkeznek majd a helyszínre és két esetkocsi is lesz, amiben egy angol és egy magyar orvos fog szolgálatot teljesíteni. Az esti sajtótájékoztató végén az is kiderült, hogy Alain Prost az előző évi Forma-1 világbajnok a hónap közepén Magyarországra érkezik, hogy mint magánember megtekintse és kipróbálhassa az új pályát.

Herbert Linge was born in Weissach. | Porsche AG

(Herbert Linge idősebb korában, forrás: Linkedln)

Tíz nappal a versenyhétvége előtt július 30-án egy nemzetközi sajtótájékoztatót tartanak a MÚOSZ (Magyar Újságírók Országos Szövetsége) székházában. A verseny fővédnöke Lázár György a Minisztertanács elnöke lesz további védnökök: Urbán Lajos közlekedési, Juhár Zoltán belkereskedelmi, Somogyi László építésügyi és városfejlesztési és Kamara János belügyminiszter. Tájékoztatják a versenyhétvége menetrendjéről a sajtó képviselőit: „A Hungaroringen a vendéglátással az Utasellátó Vállalatot bízták meg. A nézőközönség folyamatos, jobb ellátása 2500 dolgozó feladata. Harminc értékesítő-sátrat, két guruló büfét, hamburgert értékesítő gépkocsit, valamint harminc-negyven mozgókocsit helyeznek el a pályán.” Az Utasellátó Vállalat az alábbi kínálattal várja a versenyre kilátogatókat: cukrászáruk (csokik, nápolyik, lepények, linzerek), meleg büféáru (hamburger, hot-dog), hideg büféáru (burgonyaszirom, vákuum szendvicsek, csemege szalámis, kolbászos szendvicsek), úticsomagok (csemege szalámi, 2 db vákuum szendvics, 1 db zöldpaprika, 1 db piskótatekercs, 1 db SIÓ gyümölcslé), gyümölcs, zöldség (alma, paradicsom, zöldpaprika), különféle rágcsálnivalók (perec, pattogatott kukorica, földimogyoró), tejtermékek (tartós tej, kávé, jégkrém).

Nol.hu: elhunyt Lázár György volt magyar kormányfő | Új Szó | A szlovákiai  magyar napilap és hírportál

(Lázár György a Minisztertanács elnöke, forrás: Új Szó)

Urbán Lajos

(Urbán Lajos közlekedési miniszter, forrás: Kommunizmuskutató Intézet)

A pálya megközelíthetősége érdekében a szervezők a tömegközlekedési eszközöket ajánlják. A BKV különjáratok indít Mogyoródra a háromnapos versenyhétvége során, amelyek kettő négy, három-hat, de maximum 10 percenként közlekednek. A HÉV is indít különjáratokat Mogyoródra pénteken óránként kettő, szombaton és vasárnap óránként négy gyorsjáratot indít. A Nyugati pályaudvar és Fót között a MÁV célvonatokat indít és majd a Volánbusz a célvonatokhoz csatlakozva autóbuszokat közlekedtet. A szervezők különböző röplapokat, újsághirdetéseket készítenek a közönség tájékoztatása érdekében, amelyek az országos napilapokban jelennek majd meg, valamint még arról is tájékoztatták a médiát, hogy álló és ülőhelyek még kaphatók, illetve a háromnapos versenyhétvégére is tartanak vissza jegyeket, így a helyszínen is lehet belépőket majd vásárolni. Az utazási irodákkal történt egyeztetés után az is kiderült, hogy több tízezer nyugati turistát várnak hazánkban a nagydíj hétvégéjére. A pálya széles környezetében számtalan parkolót alakítottak ki a szervezők annak érdekében, hogy 28 ezer személygépkocsi is akár elférjen. A személygépkocsival érkezők az M3-asról a 18-as és a 23-as kilométernél hajthatnak le Mogyoródra, ahol az építkezés során csomópontokat és lehajtókat alakítottak ki, de érkezhetnek a 3-as főút vagy Fót irányából is. A nagydíj során több száz rendőr és tűzoltó fog szolgálatot teljesíteni.

parkoló, Magyar Nagydíj, 1986

(A parkoló a célegyenes és az egyes kanyar utáni egyenes között, forrás: Fortepan)

tűzoltókocsi, Magyar Nagydíj, 1986

(Tűzoltók készenlétben, forrás: Fortepan)

kepernyokep_16-7-2025_151126.jpeg

kepernyokep_16-7-2025_151137.jpeg

kepernyokep_16-7-2025_151147.jpeg

(Népsport többoldalas beharangozója, forrás: Arcanum)

A versenyhétvége augusztus 8-án, pénteken 10 órakor kezdődik a szabadedzésekkel és a nézők bármelyik nap, bármelyik kapun megközelíthetik a pályát. A programok pénteken délután 3-ig, szombaton fél 6-ig tartanak. Vasárnap fél 11-től kezdődnek a programok a pilóták edzésével, majd délben légi parádét is tartanak a szervezők. A futam rajtja délután kettő órakor lesz és fél 5 környékén várható a célba érkezés, ezt követi a díjkiosztó ünnepség, majd a nap két záróeseménye a Forma Eastern autók versenye és a „levezető kocogás” a pályán a nézőknek. A verseny sajtófőnöke László Erika másnap újságírói kérdésekre válaszolva bejelenti, hogy a háromnapos versenyhétvégén több száz hazai és körülbelül 900 külföldi tudósítót, újságírót várnak majd a sajtóközpontba, amelyet a főépületben alakítottak ki. A különböző országos napilapokban a Hungaroringre kilátogató közönségnek szóló írásokat közölnek főként a közlekedéssel kapcsolatban. Augusztus 3-án egy héttel a futam előtt az első Forma-1-es versenyistálló képviselői megérkeznek a Hungaroringre, megkezdődik a csapatok beosztása a parkolókba és elkezdték a felkészülést a versenyhétvégére, olyan személyek közreműködésével, mint Alan Woolard, aki a FOCA egyik megbízottja és megérkezett a verseny szervezésében nagy segítséget nyújtó Hidas Mihály is, aki a riói Forma-1-es futam versenyigazgatója és közreműködik a magyar rendezés lebonyolításában is. Két nappal később megérkeztek az első versenyautók is a helyszínre, mint pl. a Benetton, a Marlboro-McLaren, a Ferrari, a Brabham-BMW és a Team Haas is és most már tényleg nem volt sok hátra, hogy kezdetét vegye egy magyar sporttörténelmi esemény.

rajtrácslányok

(A segítő rajtrácslányok, forrás: Fortepan)

bokszutca

(A bokszutca, forrás: Fortepan)

sajtóközpont

(A sajtóközpont, forrás: Fortepan)

biztonsági autó, magyar nagydíj

(Az első biztonsági autó Safetycar, forrás: Fortepan)

Lotus, Magyar Nagydíj, 1986

(A Lotus szerelői dolgoznak, forrás: Fortepan)

Ligier, kamion, Magyar Nagydíj, 1986

(A Ligier kamionja, forrás: Fortepan)

„Szép a pálya, de nehéz.” Ezzel a címmel jelent meg a Népszabadság 1986. augusztus 8-i pénteki száma, amely a Forma-1 magyar nagydíjra utalt. A szerző a címmel azt is kifejezte, hogy a Hungaroring-et rekordidő alatt építették meg a szakemberek és a pálya (vagyis a rendezés) csodálatos, de nagy a várakozás is vele kapcsolatban, mert először rendeznek ezen a versenypályán Formula-1-es autóversenyt és erre figyel az egész világ, több mint 100.000 ember a helyszínen és több mint egymilliárd ember a tv képernyők előtt, így nagy felelősség terheli a szervezők vállát. De innentől kezdve felesleges az előzményeket felidézni, hiszen minden és mindenki készen áll az első magyar nagydíjra. A Népsport négyoldalas melléklettel készült a hétvégére, amelyben többek között felidézik a pályaépítést, a jelenlegi híreket a Forma-1-ből, a világbajnokság állását, a háromnapos hétvége tervezett programját és a „nagy emberektől” származó véleményeket a Hungaroringről. 1986. augusztus 7-én megérkeznek a Forma-1-es pilóták a helyszínre, ahol olyan „sztárokról” van szó, mint például a francia Alain Prost az előző évi világbajnok, a világbajnoki tabellát éppen vezető angol Nigel Mansell vagy például a brazil páros: a kétszeres világbajnok Nelson Piquet és a feltörekvő csillag, a később háromszoros világbajnok és 1994-ben tragikusan elhunyt Ayrton Senna. Megkezdődik az első nem hivatalos edzés a Hungaroringen. A versenyzők mellett a Forma-1 felső vezetése is megérkezik hazánkba: Bernie Ecclestone a FOCA, valamint Jean Marie Balestre, a FIA és a FISA elnökei, akik Ferihegyről nyomban Mogyoródra sietnek. Balestre ezt mondja a Népsportnak: „Egészen rendkívüli, amit csináltak. Tíz hónap alatt olyan létesítményt építettek, amely a világ bármely országának dicsőségére válna.” Ecclestone véleménye szerint „Magyarország fontos láncszeme lett az F-l-es világbajnokságnak.” Több versenyző is, mint például Keke Rosberg is kihangsúlyozza, hogy ez talán a világ egyik legszebb versenypályája vagy Alain Prost kifejti, hogy nagyon örülne, ha a 100. futamát majd egy győzelemmel tudná ünnepelni itt a Hungaroringen. Az első nem hivatalos edzésen amúgy a fiatal Ayrton Senna volt a leggyorsabb. 

ayrton senna

(Ayrton Senna, forrás: Fortepan)

nigel mansell

(Nigel Mansell, forrás: Fortepan)

alain prost

(Alain Prost, forrás: Fortepan)

Nelson piquet - hírek, cikkek az Indexen

(Nelson Piquet, forrás: Index.hu)

bernie ecclestone

(Bernie Ecclestone a Hungaroringen, forrás: Fortepan)

Jackie Stewart, Keke Rosberg, Magyar Nagydíj, 1986

(Jackie Stewart és Keke Rosberg, forrás: Fortepan)

A hivatalos program másnap, pénteken kezdődött el az első két szabadedzéssel. Ezen a napon a Közlekedési Minisztériumban megrendezett ünnepségen Urbán Lajos közlekedési miniszter kitüntetéseket adott át a pálya tervezésében, építésében, a verseny megszervezésében kiemelkedő teljesítményt nyújtó szakembereknek és újságíróknak, így elismerésben részesült Auth Györgyi az építkezés miniszteri biztosa, Balogh Tibor a Magyar Autóklub főtitkára, Horváth Árpád a Közlekedési Minisztérium osztályvezetője, a pálya tervezői: Papp István és Gulácsi Ferenc. Továbbá 33-an kaptak az építkezésben való részvételükért elismerést, 7-en pedig pénzjutalmat. Este a Közlekedési Minisztérium Budapesten a Táncsics hajó fedélzetén vendégül látta a Forma-1-es versenyzőket, a csapatok képviselőit, vezetőit, valamint hazai és külföldi szakembereket, akik a pálya építésében és üzemeltetésében részt vállaltak. Másnap került megrendezésre a harmadik szabadedzés délelőtt és délután az időmérő, ahol eldőlt, hogy melyik pilóta milyen pozícióban indul majd vasárnap a futamon. A rajtsorrend a következő lesz vasárnap: 1. Ayrton Senna, 2. Nelson Piquet, 3. Nigel Mansell, 4. Alain Prost. Természetesen az első rajtszámról induló Ayrton Senna elégedetten nyilatkozott a Népsportnak az időmérőt követően: „El se tudom mondani, milyen fantasztikus élményeim vannak ezzel az új versennyel kapcsolatban! Ragyogó ötlet volt ide hozni a Forma-1-et! Ebben a csodálatos létesítményben nemcsak a külsőségek adottak a jó versenyhez, hanem a rendezőgárda is.”

nigel mansell

(Nigel Mansell a Williams-Honda színeiben, forrás: Fortepan)

alain prost

(Alain Prost a McLaren színeiben versenyzett akkor, forrás: Fortepan)

Magyar Nagydíj, 1986, Hungaroring, Ayrton Senna, Lotus

(Ayrton Senna a célegyenesben, forrás: Fortepan)

Elérkezett augusztus 10-e, amikor megrendezésre került az első Formula-1-es futam hazánkban. Természetesen a magyar kormány felső vezetése is tiszteletét tette a futam alkalmával, mint például Lázár György a Minisztertanács elnöke, aki még ajándékot is kapott Bernie Ecclestone-tól egy kormánykereket és a keréken egy szellemes felirat állt: „Kormány a kormánynak!” Lázár György mellett megjelent még „Losonczi Pál, az Elnöki Tanács elnöke, továbbá Horváth István, az MSZMP Központi Bizottsága titkára, Czinege Lajos miniszterelnök-helyettes, valamint a kormány több tagja, állami és politikai vezetők”. Nem meglepő, hogy Kádár János az MSZMP főtitkára, a magyarországi kommunizmus első embere nem jelent meg a Hungaroringen, de ennek az okát a mai napig nem tudni. Talán túlságosan kapitalista jellegű esemény volt neki. Ezenkívül jeles díszvendége is volt a futamnak méghozzá az előző szezonban visszavonult, korábbi háromszoros világbajnok Niki Lauda, aki megérkezését követően azonnal kipróbálta az új pályát.

Magyar Nagydíj, 1986, Hungaroring, nézőtér

(A tömeg érkezése a pályára, forrás: Fortepan)

A futam délután kettő órakor vette kezdetét. A versenyt Zsembery János versenyigazgató indítja el. „A rajt után Senna megtartotta a vezetést, míg Mansell feljött a második helyre, Prost és Piquet elé. A brazil azonban hamarosan megelőzte Mansellt, akitől átvette a második pozíciót.” Prost folyamatosan esett hátra, ami a helyezéseket illeti sorra előzték meg őt, majd Mansell és Prost küzdött egymással a harmadik, illetve a negyedik helyért. „Prost nem sokkal később műszaki probléma miatt kiállt a boxba, amely megzavarta csapattársa, Keke Rosberg versenyét, mivel ő is ugyanakkor hajtott ki kerékcserére, de a szerelők továbbintették. A különbség az első két helyen álló brazil között gyorsan csökkent, Piquet pedig az 57. körben visszaelőzte Sennát. Ezután a két autó végig szorosan együtt haladt, de Piquet-nek sikerült Sennát maga mögött tartania.” Érdekessége a versenynek, hogy a 26 elinduló versenyzőből mindössze 10 fejezte be a versenyt, de nem nagyobb tömegkarambol miatt, hanem az autók hibásodtak meg. A versenyt a brazil Nelson Piquet nyerte meg honfitársa Ayrton Senna és harmadik helyen végző Nigel Mansell előtt. A verseny utáni díszünnepségen Lázár György adta át a díjakat a versenyzőknek.

Magyar Nagydíj, 1986, Hungaroring, nézőtér

(Az utolsó kanyar előtti pályakép, forrás: Fortepan)

Magyar Nagydíj, 1986, Hungaroring, Volvo, Brabham-BMW

(Volvóval mentik a Braham-BMW-t, forrás: Fortepan)

Magyar Nagydíj, Hungaroring, 1986, Nelson Piquet, Williams, Ayrton Senna, Lotus, Nigel Mansell

(A díjátadó ünnepség a verseny végén, forrás: Fortepan)

Ezt követte a már a szokásosnak mondható sajtótájékoztató, amelyen a második és harmadik helyen végző Senna és Mansell nem sokáig válaszolt a kérdésekre, a versenyt megnyerő Piquet-tel szemben. Ő nagyon elégedetten nyilatkozott: „Sok gondom volt a gumikkal, nem fogtak rendesen, mert túl sok por volt a pályán. Kishíján volt egy ütközésem is, talán a nézők nem vették észre, én azonban tudom, hogy csak hajszállal úsztam meg a balesetet. Lesben álltam Senna mögött, s az első adandó alkalmat kihasználtam az előzésre. Kalapot kell emelnem a magyar pályaépítők előtt, hihetetlen, hogy ilyen rövid idő alatt ilyen remek létesítményt alkottak. Jövőre is feltétlenül versenyezni akarok a Hungaroringen." Ezután véget ért villámgyorsan a háromnapos versenyhétvége, amelyre a magyar szakemberek majdnem egy éve készültek. Ayrton Senna így vélekedett a saját versenyzéséről: „Nyerni akartam, különösen azok után, hogy az első kockából, az úgy nevezett „pole position"-ból rajtolhattam. Ez volt a 13. alkalom, hogy nekem volt a legjobb edzéseredményem. Persze a második helynek is örülök. A kritikus pillanatokban nem bírtam honfitársammal, Piquet-vel, az ő Hondája erősebb, mint az én kocsim.” A 3. helyezett Nigel Mansell is elégedett volt: „A rajt előtt az volt a célom, hogy az élcsoportban végezzek, s ez sikerült. Jól jöttek ezek a pontok összetett elsőségem megszilárdításához. Bizony, hajszálon múlt a harmadik helyezésem, mert a végén nagyon felzárkózott Johansson. Pontosan érzékeltem, hogy mennyivel van mögöttem. Csatlakozom az előttem szólókhoz, mindenképpen itt akarok lenni az 1987-es Magyar Nagydíjon is.” Vasárnap este villámgyorsan véget ért a háromnapos verseny, amelyre a magyar szakemberek majdnem egy éve készültek más szempontból viszont három éven át szervezték.

A teljes magyar nagydíj felvétele: https://videa.hu/videok/film-animacio/formula-1-1986-11.futam-magyar-film-animacio-ELZrej43y2aNCV8v (2025. 07. 18.)

A cikksorozat utolsó előtti, negyedik részében a rendezés mérlege kerül terítékre hazai és külföldi viszonylatban.

Ez a cikk valós információkon és adatokon alapszik, de a szubjektív véleményem nem megkerülhető, hiszen egy blogról van szó!

Felhasznált források:

- Kerek Bálint (2024): Forma-1 a vasfüggöny mögött. OV1WET_2024.pdf

 

 

süti beállítások módosítása