Forma-1 a Vasfüggöny mögött

 

62b948c4583a586b4c08e22e7b1dc50d.jpg

Bernie Ecclestone, aki 1978 és 2017 között állt a Formula-1 autóverseny-sorozatot irányító cégcsoportok élén, az 1980-as évek elején kitalálta, hogy versenyt szeretne látni a vasfüggöny túl, tehát a kommunista országok valamelyikében. Első körben Jugoszlávia, Kína és a Szovjetunió merült fel, mint lehetséges helyszín, de 1983-ban Magyarországra hívta Bernie Ecclestone-t két üzletember Rohonyi Tamás és Frank Tamás

bernie_ecclestone_2012_bahrain_cropped.jpg

(Bernie Ecclestone a Formula-1 első embere volt 1978-tól 2017-ig, ma tiszteletbeli elnöke a versenynek)

rohonyi.jpg

(Rohonyi Tamás üzletember)

63f33f369a9c08a5ae96a63353c087c0.jpg

(Frank Tamás üzletember, Forma-1 menedzser)

Ecclestone-ra nagy hatással bírt a budapesti látogatás és többszöri tárgyalássorozatot követően megállapodtak az első vasfüggöny mögötti versenyben, azonban kérdéses volt a helyszíne. Felmerült ugyanis Budapesten a Városliget és a Népliget is, de az 1985. szeptemberében aláírt szerződés értelmében a Budapest közelében található Mogyoródon építik fel az új versenypályát.

mogyorod-map.jpg

(Mogyoród település térképe és a nagyközség déli részén a Hungaroring)

A magyar vezetés nem zárkózott el a versenytől és engedélyezte a pálya építését és a száguldó cirkusz megérkezését 1986-ban. Ez a változás a kommunista vezetésben a peresztrojka hatására következett be és ezért nyitottak utat a nyugatnak.

1985-ben 5 taggal majd további 6 taggal megalakult a pálya építéséért és a verseny megrendezéséért felelős Forma-1 gazdasági társaság, amelybe olyan tagok csatlakoztak, mint például a Magyar Autóklub, az IBUSZ, a Volán, a MÁV, a MALÉV, az Aszfaltútépítő Vállalat és még mások.

A pálya rekordidő alatt mindössze 8 hónap alatt készült el. A vonalvezetés elkészülte után láttak hozzá a központi irányítóépület, a kommentátor állás, a lelátók és az egészségügyi létesítmények felépítéséhez. 

20160720forma1-hungaroring-1986-epitkezes.jpg

(A Mogyoród és Kerepes közötti völgy még a Hungaroring építése előtt)

20160720forma1-hungaroring-1986-epitkezes3.jpg(Itt már látható maga a nyomvonal is)

20160720forma1-hungaroring-1986-epitkezes2.jpg

(Épül a főtorony)

hungaroring.jpg

(A pálya 1986 tavaszán)

20160720forma1-hungaroring-1986-epitkezes8.jpg

(A kommentátorállások a pálya külső oldalán, már áll néhány lelátó is)

20160720forma1-hungaroring-1986-epitkezes12.jpg

(Kilátás a boxutca épületének tetejéről)

Időközben a Magyar Autóklub megkezdte a sportszakmai felkészülést a versenyre, önkénteseket képeztek ki. 900-an jelentkeztek többek között versenybírónak, tűzoltónak, műszaki mentőnek. Az épületek elkészülte után technikailag is berendezték őket, felszerelték a kommentátori állásokat is, kiépítették a kameraállásokat is. 

Az M3-as autópályáról leágazások épültek a jobb megközelíthetőség érdekében, a Volán buszjáratokat indított a versenyhelyszínére, a MÁV pedig a vonatközlekedés javításán dolgozott. A MALÉV segítségével pedig a távoli országokból érkezők is eltudtak látogatni a Hungaroringre. 

(A Hungaroring története és építése részletesebben)

A pálya a Béke és Barátság Kupával nyílt meg, amelyet 1986. június 13 és 15. között tartottak meg. 

167000.jpg

(Béke és Barátság kupa műsorfüzetének borítója)

mti-foto-uu1xb011a3vvrnjwnvmwq1vurec0zz09.jpgmti-foto-njvlwwz2tvzpd2femwfrze9yctjczz09.jpg

(A Drapál János emlékverseny)

1986. augusztus 10-én tartották meg az első Formula-1 futamot hazánkban 200.000 néző előtt. Az első magyar nagydíj pole pozícióját Ayrton Senna szerezte meg a Lotus-Renault-val, mellőle honfitársa, Nelson Piquet indulhatott, míg a második sorba a világbajnoki pontversenyt vezető Nigel Mansell és Alain Prost sorakozott fel. A verseny Senna és Piquet nagy csatáját hozta és végül utóbbi győzött a versenyen, de végül összetettben harmadik helyen végzett és a francia Prost nyerte meg az 1986. évi világbajnokságot.

larrini-nelson-piquet-signed-6-x-4-photo-p3872-8011_image.jpg

(Nelson Piquet)

ayrton_senna_8_cropped.jpg

(Ayrton Senna)

nigelmansell.jpg

(Nigel Mansell)

letoltes_15.jpg

(Alain Prost)

A Hungaroringet kétszer építették át: először 1989-ben, ami egy kisebb módosítás volt (a hármas sikánt /kígyó kanyart/ kivették), majd 2003-ban, amikor a célegyenes utáni 1-es és a 13-as kanyart lejjebb helyezték és hosszabb egyenest építettek helyette. Az átépítések miatt a pálya hosszúsága először 4014 m-ről 3975 m-re csökkent, végül 2003-ban érte el a mostani hosszúságát, ami 4381 m.

2014-ben pedig teljeskörűen felújították és átalakították az előzési esélyek növelése érdekében. Az átalakítás kapcsán kikérték olyan pilóták véleményét is, mint például Michael Schumacher, Sebastian Vettel, Niki Lauda vagy Fernando Alonso-ét is. Bernie Ecclestone választotta ki három terv közül a véglegeset és amelyet jóváhagyott Hermann Tilke is, aki több Forma-1 versenypályát is tervezett már. 

circuit_hungaroring.png

(A pálya mai nyomvonala)

A Formula-1-es magyar nagydíj minden évben hazánk egyik legnagyobb sporteseménye, amelyre több százezer néző érkezik kedvenceiknek szurkolni!

f1destinations_2022_hungarian_gp_champions_club_02214.jpg

(A tömött lelátók 2023-ban)

Ez a cikk valós információkon és adatokon alapszik, de a szubjektív véleményem nem megkerülhető, hiszen egy blogról van szó!

Felhasznált források:

- A Hungaroring története (1986). https://www.youtube.com/watch?v=YZbTSe7kyYo (2023. 08. 29.)

- Harmincéves a Hungaroring. Sport Motor. https://www.sportmotor.hu/magazin/hungaroring-harminc-ev (2023. 08. 29.)

- Kanyar kanyar hátán? A Hungaroring nem lett volna ilyen. Origo GP hírek. https://gphirek.origo.hu/f1/20160720-a-hungaroring-nem-is-lett-volna-ilyen-kanyargos-exkluziv-interju-gulacsi-ferenc-tervezovel.html (2023. 08. 29.)

 

 

süti beállítások módosítása